Laatste nieuws en branche updates van Kerridge CS Nederland

De uitdagingen van meerdere magazijnlocaties beheren.

WMS_Magazijnlocaties_Blog.png

 

Warehouse management is in de basis al uitdagend genoeg: optimaliseren van voorraad, het beheer van fysieke ruimtes en het bijhouden van bestellingen en leveringen. Echter wanneer groeiende bedrijven extra magazijnen in gebruik nemen worden deze uitdagingen vermenigvuldigd.

Waarom extra magazijnen in gebruik nemen?

Uit een studie in 2013 binnen de handelssector is gebleken dat 26% van de management teams magazijnen en distributie centra zien als activa die voor bedrijfsgroei kunnen zorgen. Met dit in het achterhoofd, is het niet verwonderlijk dat meer dan een derde het aantal magazijnen en distributiecentra wil verhogen voor hun operaties. 

Het toevoegen van magazijnen biedt allerlei voordelen:

  • Verlaagde verzendkosten
    Een bedrijf met klanten verspreid over een groot gebied, of dat klanten in nieuwe geografische markten heeft opgedaan, kan verzendkosten verlagen door nieuwe magazijnen op te zetten in de buurt van klantlocaties.
  • Een bredere klantenbasis bereiken
    Het toevoegen van een nieuw magazijn kan een reactie zijn op groei, maar het kan ook een strategie zijn om groei te stimuleren. Een bedrijf met sterke aanwezigheid in een regio of land kan zich ontwikkelen dankzij het dupliceren van haar aanbod in nieuwe markten, waaronder investeringen in nieuwe magazijnen om service te verlenen deze nieuwe klanten.

  • Toegevoegde opslagcapaciteit
    Een andere strategie voor groei is om meer te verkopen aan bestaande klanten, hetzij door stimulering van de vraag door middel van aanbiedingen en/of het toevoegen van nieuwe productlijnen – beide benaderingen kunnen ervoor zorgen dat extra magazijnruimte nodig is.

  • Specifieke magazijnen voor specifieke doeleinden
    Het gebruik van meerdere magazijnen kan magazijnbeheer vereenvoudigen. Sommige bedrijven zetten bijvoorbeeld een seperaat magazijn op voor e-commerce doeleinden en houden dit gescheiden van hun traditionele business.

  • Back-up plan voor disaster recovery
    Als één magazijn buiten dienst is, bijvoorbeeld door brand, overstroming of vervoersproblemen, kunnen werkzaamheden doorgaan.

Top 5 Uitdagingen van meerdere magazijnlocaties beheren

Warehouse_Stock_Check.jpg

Het realiseren van de aanwezigheid van deze uitdagingen helpt u al een stuk in de goede richting om deze uitdagingen te overwinnen:

1. Voorraadbeheer:

Het hebben van meerdere magazijnen zorgt voor extra complexiteit binnen uw voorraadbeheer. U hebt een systeem nodig dat u in staat stelt om onderscheid te maken tussen identieke artikelen die zijn opgeslagen op verschillende locaties en de meest geschikte locatie kiest voor het ontvangen van leveringen om aan order te voldoen volgens de juiste voorraadniveaus.

2. Voorraad analyses:

Inzicht in de EBT en vraag en aanbod en hoe deze verschillen per locatie zijn cruciaal voor het behoud van optimale voorraadniveaus in ieder magazijn. Regionale variaties kunnen voorkomen als gevolg van lokale voorkeuren of door de mix van klanten in een bepaalde locatie. Voor mondiale organisaties kunnen seizoensverschillen ook een rol spelen.

3. Standaardisering van procedures:

dit is bijzonder moeilijk als magazijnen zijn toegevoegd op een versnipperde manier of als ze zijn overgenomen van andere organisaties. Een centraal overzicht hebben van alle voorraden en het leveren van constante service aan klanten zal afhangen van de mogelijkheid om verschillende systemen en benaderingen te rationaliseren.

4. Verscheping van goederen tussen magazijnen beheren:

wanneer de voorraad slinkt op één locatie, moet u schakelen tussen magazijnen, wat wellicht kosten effectiever is, of moet u nieuwe voorraad inkopen, wat mogelijk sneller is als u aan een klantbestelling moet voldoen? Deze dilemma's zijn aan de orde bij het beheren van meerdere magazijnlocaties, en kan alleen effectief worden opgelost als u volledige zichtbaarheid van uw voorraad over alle locaties heeft.

5. Koppeling met e-commerce:

Klanten die uw online catalogus bekijken maakt het niks uit in welk magazijn de goederen worden opgeslagen – zij willen gewoon weten of ze beschikbaar zijn en wanneer ze zullen aankomen. U hebt een systeem nodig waarmee u uw online winkel up-to-date kunt houden, uw voorraad kunt beheren verspreid over alle kanalen en kunt voldoen aan de levering van uw SLA’s, ongeacht welke locatie de producten verpakt en verzend.

Op de hoogte blijven van onze blogs? Schrijf u nu in om updates direct in uw mailbox te ontvangen.

 

 


 

Reageren op deze blog? 

 

Topics: ERP, Voorraadbeheer, Magazijnbeheer

   
Blog Overzicht