Laatste nieuws en branche updates van Kerridge CS Nederland

Wat is CRM Software voor de Handelssector?

Investeringen-in-een-CRM-jpg.jpg

 

CRM is de strategie die de relaties en potentiële klanten van uw onderneming beheert en onderhoud.

In industrieën waar goederen overal verkrijgbaar zijn, is een van de belangrijkste manieren waarop groothandelaren, distributeurs, tussenhandelaren en retailers zich kunnen onderscheiden door middel van klantenservice.

Maar zoals iedere ondernemer weet, klanten zijn allemaal verschillend, ze willen verschillende dingen en dragen verschillende inkomsten bij aan uw bedrijf. Een CRM strategie heeft alles te maken met het begrijpen hoe u klanten van elkaar verschillen, wat goede klantenservice betekent en het passend prioriteren van uw resources.

CRM Software stelt u in staat om uw CRM strategie te volgen die verder gaat dan generieke klantsegmenten om uw klanten persoonlijke en individuele service te bieden. Onderzoek heeft uitgewezen dat investeringen in een CRM-systeem een rendement kunnen bieden van $8,71 voor iedere uitgegeven dollar en kan sales verhogen met maar liefst 30%.


Waarom is CRM echt een ding?

Omdat klantenservice nog nooit zo belangrijk is geweest, moet u dit optimaliseren met een CRM strategie. Het wordt steeds moeilijker om u te onderscheiden op prijsniveau, maar u kunt u van uw concurrenten onderscheiden door het aanbieden van:

  • Individuele promoties en kortingen: 
    U wilt misschien goederen aan verschillende klanten aanbieden voor verschillende prijzen, afhankelijk van de waarde van de klant en het volume waarin een klant goederen afneemt.

  • Op maat gemaakt aanbiedingen en diensten: 
    Analyse van klantgedrag stelt u in u staat om zeer gerichte aanbiedingen te creeren die persoonlijk aanvoelen voor een klant.

  • Waardevolle interacties van hoge kwaliteit:
    Zijn alle marketing uitingen die u verstuurd interessant en relevant voor al uw klanten? Weet u de contactvoorkeuren van uw klant? Reageert u effectief op klachten of feedback? Als dit niet het geval is, mist u mogelijkheden om een goede klantrelatie op te bouwen.

 

CRM_Software.jpg

 

Heeft u een CRM systeem nodig?

De distributiesector wordt gekenmerkt door grote hoeveelheden klanten en transacties, wat het moeilijk maakt om handmatig bij te houden. CRM systemen geven u veel mogelijkheden: 

#1. Iedere interactie met iedere klant, via elk kanaal op slaan: 

Naast het inzicht in de data die u nodig heeft om klanten service te bieden op een individueel niveau, betekent dit ook dat u de data kunt gebruiken om trends te spotten, klanten te segmenteren en sales en marketing initiatieven te creëren en te monitoren.

#2. Verbeter interne communicatie:

Al uw medewerkers zullen toegang hebben tot dezelfde klantgegevens, ongeacht waar ze in de organisatie werken. Dit vereenvoudigt samenwerken en helpt verschillende afdelingen naar gezamenlijke doelen te streven.

#3. Biedt uitstekende klantenservice:

U kunt met uw klanten communiceren op basis van hun voorkeuren, zo kunnen ze zich gewaardeerd voelen.

#4. Up-sell en cross-sell: 

Door uw verkoopmedewerkers toegang te geven tot gedetailleerde klantgegevens kunnen zij niet alleen betere klantenservice leveren, maar het stelt ze ook in staat om nieuwe verkoopkansen te ontdekken of bij-verkoop te stimuleren. 

 


Waar moet u op letten op het kiezen van het juiste systeem? 

Er zijn heel veel systemen te vinden op de CRM markt. Wij raden aan dat groothandelaren, distributeurs, tussenhandelaren en retailers kijken naar systemen die:

  • Specifiek voor de handelssector zijn ontwikkeld: Waar de meeste systemen tot op een bepaalde hoogte kunnen worden gemodificeerd, is het makkelijker om te werken met een systeem dat is ontwikkeld om aan de behoeften van uw bedrijf te voldoen. Als u kiest voor een gespecialiseerd systeem, zal uw leverancier ervaring hebben in uw sector en kunnen u begeleiden bij de implementatie en ervoor zorgen dat u het meeste uit uw systeem kunt halen.

  • Naadloze integratie bieden met andere systemen zoals ERP, financieel management, verkoop en e-commerce. Op deze manier kunnen alle afdelingen waardevolle informatie documenteren in hetzelfde systeem, waar iedereen weer van kan profiteren.

  • Gemakkelijk in gebruik zijn. Dit klinkt waarschijnlijk vanzelfsprekend, maar het heeft geen zin om te investeren in een ingewikkeld systeem wat uw medewerkers moeilijk vinden om te gebruiken.

Vergeet niet, de juiste CRM strategie stelt u in staat om uw klantenservice te personaliseren en kan uw bedrijf grote voordelen opleveren, ook financieel.

Mis geen handige tips en interessante branche informatie! Schrijf je nu in voor onze blog



Reageren op deze blog?  

Topics: ROI, Klantenservice, CRM & Customer Service

   
Blog Overzicht