Warehouse management is in de basis al uitdagend genoeg: optimaliseren van voorraad, het beheer van fysieke ruimtes en het bijhouden van bestellingen en leveringen. Echter wanneer groeiende bedrijven extra magazijnen in gebruik nemen worden deze uitdagingen vermenigvuldigd.
Uit een studie in 2013 binnen de handelssector is gebleken dat 26% van de management teams magazijnen en distributie centra zien als activa die voor bedrijfsgroei kunnen zorgen. Met dit in het achterhoofd, is het niet verwonderlijk dat meer dan een derde het aantal magazijnen en distributiecentra wil verhogen voor hun operaties.
Het toevoegen van magazijnen biedt allerlei voordelen:
Het realiseren van de aanwezigheid van deze uitdagingen helpt u al een stuk in de goede richting om deze uitdagingen te overwinnen:
1. Voorraadbeheer:
Het hebben van meerdere magazijnen zorgt voor extra complexiteit binnen uw voorraadbeheer. U hebt een systeem nodig dat u in staat stelt om onderscheid te maken tussen identieke artikelen die zijn opgeslagen op verschillende locaties en de meest geschikte locatie kiest voor het ontvangen van leveringen om aan order te voldoen volgens de juiste voorraadniveaus.
2. Voorraad analyses:
Inzicht in de EBT en vraag en aanbod en hoe deze verschillen per locatie zijn cruciaal voor het behoud van optimale voorraadniveaus in ieder magazijn. Regionale variaties kunnen voorkomen als gevolg van lokale voorkeuren of door de mix van klanten in een bepaalde locatie. Voor mondiale organisaties kunnen seizoensverschillen ook een rol spelen.
3. Standaardisering van procedures:
dit is bijzonder moeilijk als magazijnen zijn toegevoegd op een versnipperde manier of als ze zijn overgenomen van andere organisaties. Een centraal overzicht hebben van alle voorraden en het leveren van constante service aan klanten zal afhangen van de mogelijkheid om verschillende systemen en benaderingen te rationaliseren.
4. Verscheping van goederen tussen magazijnen beheren:
wanneer de voorraad slinkt op één locatie, moet u schakelen tussen magazijnen, wat wellicht kosten effectiever is, of moet u nieuwe voorraad inkopen, wat mogelijk sneller is als u aan een klantbestelling moet voldoen? Deze dilemma's zijn aan de orde bij het beheren van meerdere magazijnlocaties, en kan alleen effectief worden opgelost als u volledige zichtbaarheid van uw voorraad over alle locaties heeft.
5. Koppeling met e-commerce:
Klanten die uw online catalogus bekijken maakt het niks uit in welk magazijn de goederen worden opgeslagen – zij willen gewoon weten of ze beschikbaar zijn en wanneer ze zullen aankomen. U hebt een systeem nodig waarmee u uw online winkel up-to-date kunt houden, uw voorraad kunt beheren verspreid over alle kanalen en kunt voldoen aan de levering van uw SLA’s, ongeacht welke locatie de producten verpakt en verzend.
Reageren op deze blog?