Hoe effectiever inkopen uw marges kan verdubbelen.

source-effectively-blog.jpg

The great supply chain opportunity
- Blijf niet achter.

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat bedrijven die zich richten op het verbeteren van de prestaties van hun distributieketen veel betere financiële en operationele resultaten bereiken dan hun concurrenten.

Maar u weet ook hoe groot deze uitdaging kan zijn. Wat zijn de top 4 inkoop uitdagingen en hoe kunt u hier op inspelen om uw marges te verdubbelen? 


De bedrijven die er bovenuit staken met het optimaliseren van de supply chain presteerden gemiddeld 70% beter dan de bedrijven aan de onderkant. Dit is gebleken uit een in 2013 afgenomen enquête van Price Waterhouse Coopers.

  • ‘Op tijd volledig leveren’ (OTIF) op 96% vergeleken met 79% voor de bedrijven aan de onderkant
  • Gemiddeld een voorraad omloopsnelheid van 15 vergeleken met 4
  • Behaalden een gemiddelde winstmarge van 16% vergeleken met 7% 

Ondanks dit zei slechts 45% van de ondervraagden dat hun bedrijven de supply chain bekijkt als een 
strategische troef en slechts 9% gaf aan dat de supply chain hen helpt om beter te presteren dan hun collega's. Waarom zijn er zoveel bedrijven die deze kans laten liggen? Wellicht omdat het beheren van de keten gewoonweg moeilijk is.

Actief opererend in de distributiesector, weet u dat het juiste product inkopen voor de juiste prijs de sleutel is tot het behalen van uw doelstellingen op het gebied marges, sales en service. Uw bedrijf is afhankelijk van kwaliteit van het product, prijs, differentiatie en beschikbaarheid. Maar u weet ook hoe groot de uitdaging is om uw distributieketen goed ingericht te hebben.

voorraad_beheer.jpg

De top vier inkoop uitdagingen

1. Nauwkeurige voorspelling van de vraag 

Cruciaal, omdat over bevoorrading kapitaal aan banden legt en ruimte in beslag neemt, maar onder bevoorrading heeft als risico klanten kwijt te kunnen raken.Er zijn vele manieren om de vraag te voorspellen, maar de meest effectieve is het hebben van de juiste data en analyses. Als u inzicht heeft in de verkoop per seizoen, per categorie, per klant, per filiaal en per geografische regio, kunt u trends ontdekken en uw voorspellingen aanpassen. Bij gebrek aan nauwkeurige gegevens, moeten veel bedrijven vertrouwen op aannames of op replicaties van bestellingen uit het verleden.

2. Beheer marges

De concurrentie is intens en marges staan onder druk, daarom is het cruciaal om de beste prijzen en kortingen te onderhandelen voor uw bedrijf. Wederom, nauwkeurige voorspellingen zijn essentieel als u de leveranciers in uw voordeel wilt beïnvloeden. Als u niet met vertrouwen kunt vasthouden aan voorspelde verkoopvolumes, kan het zijn dat u geld laat liggen.

3. Beheer leveranciers

Waarschijnlijk zegt uw instinct wie van uw leveranciers het beste is – maar zou het niet veel mooier zijn om, in een notendop, te weten hoe ze presteren? Welke leveranciers geven u de beste prijzen en bieden de beste doorlooptijden? Hoe doen ze het op het gebied van SLA’s (service level agreements) zoals OTIF of kwaliteitsmaatstaven? Bovendien, als een leverancier faalt door niet te leveren, waar gaat u dan vervolgens heen? Op uw instinct vertrouwen is niet voldoende als het uw eigen klantenservice riskeert.

4. Beheer het inkoopproces

Als u de complexiteit van honderden producten moet beheren, net als meerdere filialen en verscheidene leveranciers verspreid over verschillende gebieden, zal alles wat u kunt doen om administratie te verminderen u geld en tijd besparen. Zolang er een handmatig proces gemoeid is bij het linken van sales aan inkooporders, voorraad en/of een boekhoudsysteem, kunnen er fouten ontstaan. Dit kan kostbaar zijn en kan een klantrelatie beschadigen.


Effectiever Inkopen met de juiste oplossing

Er liggen dus grote kansen om u te onderscheiden door optimalisatie van uw supply chain – maar meer en meer concurrenten worden wakker en zien deze kansen ook, het voordeel zal af nemen. Het is niet eenvoudig om deze uitdagingen te overwinnen, maar zonder investeringen in effectieve bedrijfsprocessen en technologieën wordt het alleen nog maar moeilijker.

De juiste handels-en business management oplossing is er één die managers compleet en nauwkeurig inzicht geeft over de bedrijfsactiviteiten en hen in staat stelt om controle te nemen, prestaties te verbeteren en klanten tevreden te stellen. Een investering in tevreden klanten zal extra rendement geven: wanneer uw klanten hun supply chain ook optimaliseren, zijn het de best presterende leveranciers die het verschil zullen maken.


Reageer op deze blog 

Topics: ERP

 

Topics: ROI, ERP